S.B.S Nedir?
YENİ MODELİN AMAÇLARI
İlköğretim müfredatının başarılı bir şekilde uygulanmasını ve yeni müfredatın temel felsefesinin yerleşmesini sağlamak.
Okulda sunulan eğitim ve öğretimi güçlendirmek ve daha anlamlı kılmak.
Ortaöğretime geçişin, tek bir sınava bağlamadan, sürece dayalı ve objektif bir yerleştirmeyle gerçekleştirilmesini sağlamak.
İlköğretim okullarında, okulda gerçekleştirilen eğitim ve öğretime odaklı bir değerlendirme yapabilmenin zeminini hazırlamak.
Eğitim ve öğretimde kaliteyi artırmak ve okul dışı eğitim ve öğretim faaliyetlerini okul programlarıyla destekli ve uyumlu hâle getirmek.
Yeni modelle 6,7, ve 8. sınıflarda yapılacak Seviye Belirleme Sınavları ile öğrencinin süreç içindeki gelişimini değerlendirmek.
Okullar arasındaki niteliğe ve niceliğe dayalı farklılıkları gidermeye yönelik veriler sağlamak.
Ortaöğretim Yöneltme ve Davranış Puanı ile öğrencilerin 3 yıl sonunda yapılan gözlemlere dayalı olarak yetenek, ilgi ve değerlerine uygun alanlara yönelmelerini kolaylaştırmak.
6,7 ve 8.sınıflarda okutulan derslerle Seviye Belirleme Sınavlarındaki sorularla birebir örtüşme sağlanarak, Uluslararası (PISA, TIMMS-R, PIRLS) sınavlarda aynı yaş grubundaki öğrencilerin ulaştığı seviyeyi yakalamak.
Okul ve il eğitim yöneticilerinin, öğretmenlerin yıllık olarak performanslarını gözlemlemeye yönelik veriler sağlamak.
Öğrencilerin performans ve proje ödevlerini ortaöğretim kurumlarına yerleştirme sürecinde değerlendirmek.
Öğrenciler üzerindeki sınav kaygısının azaltılarak, öğrencinin sosyal ve kişisel gelişimine zaman ayırmasını sağlamaktır.
MODELİN ANA ÇERÇEVESİ
İLKÖĞRETİM SEVİYE
BELİRLEME
SINAVI (SBS) YILSONU
BAŞARI
PUANI (YBP) YÖNELTME
VE
DAVRANIŞ
PUANI (YDP) SINIF
DÜZEYİ
İLKÖĞRETİM 6 % 70 % 25 % 5 6. SINIF OYP
İLKÖĞRETİM 7 % 70 % 25 % 5 7. SINIF OYP
İLKÖĞRETİM 8 % 70 % 25 % 5 8. SINIF OYP
TOPLAM G-OYP*
(OYP / Ortaöğretime Yerleştirme Puanı)
* Modelde belirtilen yüzdelikler gelen öneriler paralelinde değerlendirilecektir.
AÇIKLAMALAR
Birleştirilmiş sınıf uygulamasının birçok okulumuzda halen devam etmesi, yine birçok okulumuzda ilköğretim ikinci kademede taşımalı eğitimin yapılıyor olması nedeniyle modelin uygulanmasında sadece 6, 7 ve 8. sınıflar esas alınmıştır.
Önümüzdeki eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretimde 100’lük puan sistemi uygulanacaktır.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİ UYGULAMA PLANI
Ortaöğretime Geçiş Modelinin tam olarak uygulanması 2008-2009 Öğretim yılında gerçekleşecektir. Bu yıldan itibaren tam olarak uygulamaya geçilecek yıla kadarki geçiş süreci şöyle olacak:
2006-2007 Öğretim Yılı Sonunda OKS uygulanacaktır. OKS puanlarına İlköğretim Diploma notu ortalama % 7 dolayında etki edecektir. Bu yıl (2006-2007) 6. sınıflar için Seviye Belirleme Sınavı uygulanacaktır.
2007-2008 Öğretim Yılı sonunda OKS uygulanacaktır. OKS puanlarına İlköğretim Diploma Notunun (Puanının) bir önceki uygulama doğrultusunda (% 20) dolayında etki etmesi sağlanacaktır. 2007-2008 Öğretim Yılının sonunda ayrıca 6. ve 7. Sınıflar yeni modelde öngörülen Seviye Belirleme Sınavına tabi tutulacaktır.
2008-2009 Öğretim Yılı sonunda 6, 7 ve 8. sınıfların sonunda Seviye Belirleme Sınavları uygulanacaktır. Bu şekilde öğrencilerin ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmeleri tamamen yeni model çerçevesinde gerçekleştirilecektir.
UYGULAMA İLKELERİ
İlköğretimden ortaöğretime geçişte uygulanacak puan (OYP / Ortaöğretime Yerleştirme Puanı) esasları şöyle olacak:
6, 7 ve 8. sınıfların sonunda Seviye Belirleme Sınavları / Seviye Gelişim Sınavları SBS yapılacak. Merkezî sistemle yapılacak olan bu sınavlardaki soru içeriğinin müfredat odaklı olması, okulda sunulan eğitim ve öğretime dayalı olarak hazırlanması esas alınacaktır.
6, 7 ve 8. sınıfların sonunda öğrencilerin derslerde gösterdikleri başarı puanlarına göre Yıl Sonu Başarı Puanları (YBP) hesaplanacak. YBP belirlenirken, Türkçe ve Yabancı Dil derslerinin ağırlıklı katsayı değerlerinin daha fazla olması sağlanacaktır.
Yöneltme ve Davranış Puanı (YDP), 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrencinin sergilediği davranışlar ile yöneltme yönergesinin verileri dikkate alınarak yapılan değerlendirmelere göre belirlenecektir.
6, 7 ve 8. sınıflarda her bir öğrencinin SBS, YBP ve YDP sonuçlarının, yukarıda belirlenen oranlardaki etkisine dayalı olarak, her bir sınıf için OYP hesaplanacaktır. Her bir sınıf için elde edilen OYP’lerin bileşkesi alınarak ilköğretim sonunda elde edilecek olan ve ortaöğretim kurumlarına yerleştirmede esas alınacak G-OYP belirlenecektir.
YERLEŞTİRME
İlköğretim sonunda elde edilen (G-OYP) Genel - Ortaöğretime Yerleştirme Puanı’na dayalı olarak yerleştirme süreci aşağıdaki aşamalara göre gerçekleştirilecektir:
Her eğitim ve öğretim yılının sonunda her bir sınıf için elde edilen OYP’lerin toplanmasıyla bulunan G-OYP ilan edildikten sonra öğrenciler, okulların kontenjanlarına göre tercihlerini yapacaklar.
Millî Eğitim Bakanlığınca her yıl okulların kontenjanları tespit edilerek açıklanacaktır.
Bütün ortaöğretim kurumlarına, G-OYP sonuçlarına göre yerleştirme yapılacaktır. Ancak Fen, Sosyal Bilimler ve Öğretmen Liseleri; öğrencilerin Seviye Belirleme Sınavı (SBS) ve Yıl Sonu Başarı Puanı (YBP) toplamının, genel ve özel alan bağlamında Bakanlıkça belirlenen baraj düzeyini geçmiş olmaları şartıyla tercih edilebilecektir.
Öğrenciler, almış oldukları Genel - Ortaöğretime Yerleştirme Puanlarına (G-OYP) ve yapmış oldukları tercihlere göre Milli Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi sistemle yerleştirilecektir.
Özel yetenek gerektiren liselere ( Spor ve Güzel Sanatlar Liseleri) öğrenci alımı mevcut sistemdeki şekliyle devam edecektir.
Yeni sistemde yöneltme puanı kullanılmaktadır, özellikle mesleki teknik eğitime öğrenci yerleştirmede yöneltme puanı mesleki yöneltme puanı olarak, genel liselere yerleştirmede genel yöneltme puanı kullanılacaktır.
YENİ MODELDEN BEKLENTİLER
İlköğretim programlarının öğretilmesi ön plana çıkacak, böylece öğrencilerin muhakeme ve yorum yapma yetenekleri gelişecektir.
Öğrencilerin bireysel gelişimleri, yetenekleri, ilgi alanları, farklılıkları, bilgi ve becerileri tam olarak ölçülmüş olacaktır.
Öğrencilerin ilköğretim süresince gerçekleştirmiş oldukları davranışlar ile yöneltme yönergesi çerçevesinde belirlenen yetenek ve ilgileri ortaöğretime geçişte değerlendirilmiş olacaktır.
Eğitim sistemi, tek oturumda yapılan ve bir sınav olan OKS’ye odaklı olmaktan kurtulacaktır.
Genel liselerin eğitim kaliteleri artırılmış olacaktır.
Sınavların zamana yayılması ile bir sınavın sebep olacağı puan kaybının telafisi mümkün olduğundan, öğrencilerin yaşadığı sınav stresi optimal noktada (olması gereken düzeyde) tutulacaktır.
Diploma puanının değerlendirmeye katılması, okulda yapılan sınavların da önemini artıracak ve öğrenci tüm derslere aynı ilgi ve gayreti gösterecektir.
Okul dışı kurumlara olan bağımlılık azalacaktır.
Ortaöğretime geçişte sürece dayalı ve objektif bir yerleştirme sistemi gelişecektir.
Okul kültürü öğretmenin etkinliği bağlamında daha güçlü hâle gelecektir.
Öğrencilerin yetenek ve ilgi alanlarının ortaöğrenime geçişte değerlendirilmesine imkân verilecektir.
Okulda sunulan eğitim ve öğretim güçlendirilecek, daha anlamlı hâle gelecektir.
Ergenlik döneminin coğrafi farklılıklar nedeniyle değişik yaş gruplarında yaşanması ve bu dönemde sınava giren öğrencilerin olumsuz etkilenmeleri, her sınıf ve yaş kademesinde değerlendirmenin yapılacak olması sebebiyle en az düzeye inecektir.
Eğitim ve öğretimin sınav merkezli olmaktan çıkarak okul ve öğrenci merkezli olması sağlanacaktır.
6, 7 ve 8. sınıflarda yapılan sınavların herhangi birisinde çeşitli nedenlerle başarısız olan öğrencilere diğer sınavlar vasıtasıyla telafi imkanı verilecektir.
Mesleki eğitime yönelmenin artırılacağı düşünülmektedir.
Uygulama ÖSS’yi de olumlu yönde etkileyecektir.
BU YILKİ (2007) OKS UYGULAMASI
Bu yılki uygulamanın esasları ise şöyle:
Başvurular 26 Mart – 13 Nisan 2007 tarihleri arasında, sınav 10 Haziran 2007’de gerçekleştirilecek, sınav sonuçları ise 15 Temmuz 2007’de ilan edilecektir.
4. - 8. sınıfların ders notlarından oluşan ilköğretim diploma notu, ilköğretim başarı puanına dönüştürülerek elde edilen değer, OKS’ de alınan puana etki ettirilerek yerleştirme puanı hesaplanacaktır. Bu etki ortalama % 7 seviyesinde olacaktır. Hesaplama yöntemi, 12.03.2007 tarihinde yayınlanacak OKS kılavuzunda yer alacaktır.
OKS yerleştirme işleminde 20 tercih bir defada yapılacaktır. Tek form üzerinde yapılacak tercihler, 2. yerleştirmede de aynen kullanılacaktır. Böylelikle öğrencilere birinci tercihlerden sonra tekrar tercih yapma külfeti kaldırılarak tercih kargaşasına son verilecektir.
Başvurular, elektronik ortamda randevu esasına göre kabul edilecektir. Veliler için randevular okul müdürlüklerinde belirlenecek gün ve saatte gerçekleştirilecektir.
Başvuru, tercih ve yerleştirme gibi tüm işlemlerdeki süreç, veliler tarafından elektronik ortamda izlenecektir.
SBS'nin etki oranları belirlendi
Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Kurumları Sınavı’nın (OKS) yerine uygulayacağı sistemin omurgasını oluşturan seviye belirleme sınavlarının (SBS) etki oranlarını belirledi. Yerleştirmede yüzde 70 oranında etki edecek SBS’lerin 6’ncı sınıfta yapılacak olanından alınan puanın yüzde 25, 7’nci sınıftaki sınav puanının yüzde 35, 8’nci sınıftaki sınav puanının ise yüzde 40’ı hesaplamaya katılacak. Sınavda İngilizce’den 10 yakın sorunun çıkabileceği kaydedildi.
Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik tarafından 9 Mart 2007 tarihinde basın toplantısıyla açıklanan ve 2008-2009 eğitim öğretim yılından itibaren OKS yerine yerleştirmelerde esas alınacak yeni sistemin ayrıntıları belirlenmeye başlandı.
SINAVLARIN ETKİ ORANLARI KADEMELENDİRİLDİ
Buna göre, yeni sistemde yüzde 70 oranıyla yerleştirmede en fazla etki edecek seviye belirleme sınavlarının (SBS) 6’ncı sınıfta yapılacak ilkinin yüzde 25’i alınacak. 7’nci sınıfta girilecek sınavın etkisi yüzde 35 olarak belirlenirken, 8’nci sınıftaki son sınav puanının da yüzde 40’ı değerlendirmeye katılacak. Öğrencilerin yerleştirme sırasındaki seviye belirleme puanı, üç ayrı sınavdan belirlenen yüzdelerde alınmış oranların toplamının yüzde 70’i alınarak oluşturulacak.
YILSONU BAŞARISIYLA DAVRANIŞ NOTLARI EKLENECEK
Yeni sistemde, öğrencinin seviye belirleme puanına 6, 7 ve 8’nci sınıflardaki ilköğretim notlarından oluşan yılsonu başarı puanının yüzde 25’i, aynı sınıflardaki ilköğretim yöneltme ve davranış puanının da yüzde 5’i eklenecek. öğrenci, SBS puanı, yılsonu başarı puanı ve davranış puanının toplanmasından oluşacak yeni puanıyla Anadolu, fen ve bazı meslek liselerine yerleştirme işlemine dahil edilecek.
AMAÇ ÖĞRENCİLERİN UYUMU
Bakanlık bürokratları, seviye belirleme sınavlarının etki oranlarını bir üst sınıfa geçtikçe arttırmalarındaki temel nedenin öğrencilerin sisteme uyumlarında “yumuşak geçişle" sağlamak olduğunu söyledi. Bürokratlar, “Öğrenciler ilk sınav heyecanını 6’ncı sınıfta yaşayacak. Bir şok etkisi olmasın ve başarısız bir puan almaları durumunda sonraki yıllarda sınav ortalamalarını düzeltebileceği düşüncesini oluşturmak için kademelendirmenin uygun olacağına kararlaştırdık" dedi.
İNGİLİZCE’DEN 10’A YAKIN SORU ÇIKACAK
Öte yandan bürokratlar, seviye belirleme sınavlarında müzik, resim ve beden gibi derslerden soru yöneltilmeyeceğine dikkat çekerken, bu derslerin değerlendirmesinin zaten ilköğretim yıl sonu başarı puanının içinde yer alacağını ifade etti. Bürokratlar, sınavda İngilizce’den de 5 ila 10 arasında soru yöneltilmesinin gündemlerinde olduğunu belirtirken, öğrencilerin yabancı dil düzeylerini ölçmekten çok bu derse ilgilerini artırmanın hedeflendiği kaydedildi.